Towar dociera od producenta do ostatecznego nabywcy kanałami dystrybucji, określanymi jako struktura elementów organizacyjnych firmy oraz zewnętrznych pośredników, poprzez których produkt lub usługa jest sprzedawana na rynku. Dystrybutorzy – pośrednicy pełnią istotne funkcje:
; prowadzą badania i gromadzą informacje rynkowe,
; promują towary,
; znajdują nabywców towarów,
; dostosowują ofertę towarową do potrzeb odbiorców,
; negocjują warunki kupna – sprzedaży,
; zajmują się fizyczną dystrybucją towarów,
; organizują finansowanie obrotu towarowego.
Poszczególne funkcje w obrębie kanału dystrybucji powinny być realizowane przez tych uczestników, którzy mogą to zrobić najefektywniej i najskuteczniej przyczyniać się do zaoferowania odbiorcom odpowiadającego im asortymentu sprzedaży.
Najkrótszym kanałem dystrybucji jest marketing bezpośredni, w którym producent sprzedaje swój produkt bezpośrednio finalnemu odbiorcy. Sprzedaż bezpośrednią stosuje się głównie wtedy, gdy liczba nabywców jest niewielka i są oni skoncentrowani przestrzennie, przedmiotem obrotu są w tym wypadku najczęściej towary nietrwałe, zwłaszcza świeża żywność. Wadą marketingu bezpośredniego jest to, iż ogranicza on możliwość penetracji rynku.
Wykorzystanie pośredników daje producentowi istotne korzyści: pozwala uniknąć kosztów prowadzenia własnej sieci dystrybucyjnej, zwiększa możliwość penetracji rynku.
[1] L Garbarski , I Rutkowski , L. Wrzosek , Marketing , PWE , Warszawa 1994 , s. 255
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.