Wybór gałęzi transportu i przewoźnika należą do
strategicznych decyzji podejmowanych przez menedżerów logistycznych. Każda z
gałęzi transportu oferuje na rynku usługi różniące się profilem jakościowym
oraz ceną. Każdy wybór gałęzi i przewoźnika może wiązać się z określonymi
korzyściami i niekorzyściami dla użytkownika transportu.
Proces wyboru gałęzi transportu
zostanie przedstawiony poniżej za pomocą modelowego przykładu, zakładającego
możliwość zastosowania transportu samochodowego bądź kolejowego. Zasadniczym
zadaniem tego przykładu jest wskazanie współzależności między decyzją o wyborze
gałęzi transportu a globalnymi kosztami logistycznymi.
Tabela 1: Podstawowe korzyści i ograniczenia
zastosowania oferowane przez poszczególne gałęzie transportu
|
|
Gałąź
|
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania
|
Transport kolejowy
|
Zdolność do przewozów
masowych.
Relatywnie niskie stawki
przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości wynikająca z silnej
degresji kosztów jednostkowych.
Stosunkowo rozległa sieć
połączeń kolejowych dobrze dostosowana do lokalizacji głównych rynków
zaopatrzenia i zbytu.
Duża dostępność
przestrzenna wynikająca ze znacznej gęstości sieci dróg i punktów
transportowych.
Korzystna oferta z punktu
widzenia czasu transportu, będąca efektem wysokiej niezawodności przewozów
kolejowych oraz regularności, częstotliwości i rytmiczności oferowanych
połączeń.
Specjalistyczny tabor
przystosowany do przewozów ładunków o zróżnicowanej podatności
transportowej.
Możliwość dowozu do
przewoźników innych gałęzi transportu.
Relatywnie niższe bezpieczeństwo
przewozu ładunków wrażliwych na wstrząsy i przeładunki oraz duże
niebezpieczeństwo kradzieży.
|
Transport samochodowy
|
Najlepsza dostępność
przestrzenna wynikająca z największej spośród wszystkich gałęzi transportu
gęstości i spójności sieci.
Najkorzystniejsze
dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu.
Bardzo korzystna oferta z
punktu widzenia czasu transportu, będąca efektem stosunkowo dużej szybkości
eksploatacyjnej oraz najkorzystniejszej dostępności w czasie.
Specjalistyczny tabor
przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności
transportowej.
Najlepsze możliwości
dowozu do przewoźników innych gałęzi transportu.
Stosunkowo wysokie koszty
przemieszczania wynikające ze słabej degresji kosztów jednostkowych.
|
Transport morski
|
Zdolność do masowych
przewozów ładunków o najszerszym wachlarzu podatności przewozowej.
Światowy zasięg
obsługiwanych szlaków przewozowych.
Najkorzystniejsze ceny
przewozu na dużych odległościach będące efektem najsilniejszej degresji kosztów
jednostkowych.
Niewielka prędkość
eksploatacyjna statków oraz relatywnie niska częstotliwość i punktualność
połączeń morskich.
Relatywnie niskie
bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostaw czy
przeładunki.
Konieczność wykorzystywania
usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską dostępnością
przestrzenną portów morskich.
|
Tabela 1 - ciąg dalszy
|
|
Transport wodny śródlądowy
|
Zdolność do masowych
przewozów ładunków o niskiej wartości.
Niskie ceny przewozowe
wynikające z dużej degresji kosztów jednostkowych przy przewozach dużych
partii ładunków na duże i średnie odległości.
Długi czas dostawy będący
efektem małej szybkości eksploatacyjnej i dużej nieregularności
przewozów w wyniku uzależnienia od warunków pogodowych i klimatycznych.
Słaba dostępność
przestrzenna związana z niedostosowaniem sieci dróg wodnych do rozmieszczenia
rynków zaopatrzenia i zbytu.
Relatywnie niskie
bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostaw czy
przeładunki.
|
Transport przesyłowy
|
Zdolność do masowych
przewozów produktów płynnych i gazowych.
Niskie koszty
przemieszczania.
Bardzo korzystna oferta z
punktu widzenia czasu transportu będąca efektem ogromnej przepustowości
rurociągów i gazociągów oraz dużej niezawodności dostaw.
Słaba dostępność
przestrzenna będąca efektem stosunkowo rzadkiej oraz niespójnej sieci
rurociągów i gazociągów.
|
Transport lotniczy
|
Zdolność do przewozu
relatywnie niewielkich partii produktów o specyficznej podatności
naturalnej, technicznej i ekonomicznej.
Najkorzystniejsza oferta
czasowa, szczególnie na trasach dłuższych, wynikająca z największej
oferowanej prędkości eksploatacyjnej oraz dużego i wciąż rosnącego stopnia
dostępności transportu lotniczego w czasie oraz jego niezawodności.
Bardzo wysokie
bezpieczeństwo przemieszczania ładunków, szczególnie produktów wrażliwych na
czas przewozu, wilgoć czy wstrząsy.
Konieczność
wykorzystywania usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską
dostępnością przestrzenną portów lotniczych.
Wysokie koszty
przemieszczania przy bardzo dużej degresji kosztów jednostkowych na dalszych
odległościach.
|
Transport kombinowany
|
Możliwość zaproponowania
kombinowanej oferty przewozowej łączącej immanentne korzyści różnych gałęzi
transportu.
Możliwość obniżenia
kosztów przemieszczania przy zachowaniu wymaganego profilu jakościowego
usługi przewozowej.
Możliwość zredukowania
szkód i strat oraz prac manipulacyjnych i składowania poprzez
zastosowanie kontenerów i palet.
Zwiększenie elastyczności
dostaw poprzez zaoferowanie lepszej dostępności czasowej i przestrzennej
usług większej liczbie klientów.
|
W praktyce porównania takie mogą dotyczyć kilku gałęzi
transportu, jak również różnych opcji przewozowych w ramach jednej gałęzi
transportu (np. przesyłki całowagonowe czy drobne, a więc zajmujące
jedynie część pojazdu) albo wyboru między jedną gałęzią transportu a
transportem kombinowanym. Filozofia wyboru jest w każdym z tych przypadków taka
sama.
Podstawą wyboru określonej gałęzi transportu jest analiza
wpływu, jaki dana gałąź transportu ma na globalne koszty logistyczne, a więc
również na ich części składowe, jak np. koszty transportu. Koszty utrzymania
zapasów in-transit, koszty zapasów utrzymywanych przez przedsiębiorstwo, koszty
realizacji zamówienia, koszty opakowania, czy koszty „utraconych możliwości
sprzedaży”.
Zbadanie wpływu wyboru gałęzi transportu na kształtowanie
się wysokości poszczególnych z tych kosztów pozwala na wyliczenie globalnych
kosztów logistycznych związanych z potencjalnym wykorzystaniem każdej gałęzi
transportu przez przedsiębiorstwo, a zatem na podjęcie racjonalnej decyzji o
wyborze gałęzi transportu.
Jako przykład takiego podejścia
warto jest przytoczyć abstrakcyjny model wyboru gałęzi transportu,
pozwalający uzasadnić wyższość jednej gałęzi transportu nad inną w systemie
logistycznym przedsiębiorstwa. Model ten jest również podstawą wielu programów
komputerowych wspomagających wybór gałęzi w praktyce.
Bazuje on na czterech podstawowych
charakterystykach transportowych: koszcie, wielkości przesyłki, średnim czasie
przewozu oraz odchyleniach od niego.
Wpływ tych elementów jest różny w przypadku różnych
produktów i znajduje swoje odzwierciedlenie w wartości oraz kosztach
utrzymywania produktów. Produkty są przemieszczane od źródeł ich pochodzenia,
np. z zakładu produkcyjnego do konsumenta lub użytkownika. W zależności od
formuły dostawy (np. loco lub franco) koszty te mogą w praktyce obciążać
dostawcę lub odbiorcę, jednak w tym modelu obciążają ono jedno
przedsiębiorstwo.
okkk
OdpowiedzUsuń