Szacowane potrzeby transportu w zakresie jego finansowania
określa się na około 20 mld USD w obecnej dekadzie. Biorąc pod uwagę
ograniczone możliwości finansowe szuka się różnych często nietradycyjnych
źródeł finansowania, takich jak kapitały prywatne, krajowe i zagraniczne. Wiele
inwestycji będzie można rozwiązać za pomocą leasingu, dzierżawą czy też
tworzeniem konsorcjów kapitałowych.
W poprzednich latach udział budżetu w finansowaniu
inwestycji transportowych kształtował się następująco:
1989 7,9 %
1990 21
%
1991 9,7 %
Planuje się aby subwencje z budżetu
centralnego były dzielone po 1/3 między:
–
wpłacających do budżetu podatki od towarów i usług, w
które wkalkulowano cenę zużywanych paliw, opłat dodatkowych,
–
do „wartości brutto środków trwałych” używanej w danej
gałęzi transportowej,
–
przedsięwzięcia, które mają na celu ochronę środowiska,
poprawę bezpieczeństwa, transfer technologii.
Do finansowania transportu mają
przysłużyć się też fundusze celowe zasilane z opłat za transport
międzynarodowy, koncesje transportowe, podatki, opłat za płatne drogi.
Niezbędnymi elementami, które mogą gwarantować sukces w
rozwoju transportu może być pobudzenie kapitałów prywatnych poprzez emisję
obligacji, papierów wartościowych, stworzenie odpowiednich kanałów realizacji
projektów gwarantujących dodatnie przepływy pieniężne oraz wreszcie prowadzenie
akcji informacyjnej.
Należy zaznaczyć, że konieczne jest stworzenie kontroli i
nadzoru NBP oraz zabezpieczenie się przed zbyt silną konkurencją zagraniczną.
Dane z roku 1993 mówią, że łączna kwota kredytów
zaoferowanych Polsce na restrukturyzację transportu wynosiła 8,9 mld USD, z
czego Bank Światowy zaoferował 2,6 mld USD, RFN –
1,6 mld USD, Francja – 0,7 mld USD,
Włochy –0,5 mld USD.
Gwarancjami bankowymi i innymi umowami objęto zaledwie
3,9 mld USD. W miarę jak polski system transportowy wraz z jego
infrastrukturą będzie dostosowywał się do standardów europejskich gwarancje
będą wtedy coraz mniejsze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.