Produkcja sprzedana napojów spirytusowych w okresie styczeń-sierpień 1999 roku w 13 spółkach byłej grupy "POLMOS" (dostępne są tylko tak wiarygodne dane za rok 1999) - wyniosła 41, mln l 100° . Dane te trudno porównać z całkowitą ilością sprzedaną na rynku do sierpnia 1999 roku, ale sugerują, że w 1999 roku całkowita wielkość sprzedaży nie przekroczy 80 ml100° .
Przyczyny:
Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest wysoki poziom cen alkoholi i wyrobów spirytusowych w stosunku do innych towarów konsumpcyjnych i dochodów. Szacuje się, że w krajach sąsiednich produkty te są o 30-50% tańsze.
Następnie można wymienić następujące [86]:
a) przemyt alkoholu jest z pewnością istotny w tym względzie, szacuje się, że przemyt alkoholu stanowi około 20-30% całkowitej sprzedaży
b) nielegalne rozlewanie.
c) nielegalna produkcja ("moonshining").
d) Zmieniające się gusta konsumentów, a w konsekwencji spadek sprzedaży, konsumpcji wódek krajowych, zwłaszcza wódek kolorowych. Coraz większą popularnością cieszą się krajowe piwa i tanie wina krajowe, a także importowane alkohole, zwłaszcza whisky i wina. Można więc dostrzec wyraźny trend zmian w konsumpcji alkoholu. Zauważalna jest sezonowość w sprzedaży alkoholi. Okresy, w których sprzedaż wzrasta nawet o 30%, to miesiące letnie (lipiec, sierpień) oraz okresy świąteczne (grudzień, styczeń, kwiecień).
Dotychczas charakterystycznym zjawiskiem były zwiększone zakupy dokonywane przez odbiorców hurtowych w miesiącach poprzedzających podwyżkę akcyzy na wyroby spirytusowe. Następował wtedy wzrost sprzedaży nawet o ponad 50% średniej miesięcznej wielkości sprzedaży. Po zwiększonej sprzedaży następował zwykle spadek sprzedaży przez okres 2-3 miesięcy.
Ze względu na liberalizację cen i nasilającą się konkurencję zjawisko to nie ma większego wpływu na rynek. Obecnie rynek alkoholi wysokoprocentowych jest rynkiem wypełnionym, z silną konkurencją ze strony wszystkich znaczących producentów. Jednocześnie w grupie producentów krystalizuje się wyraźny lider pod względem wielkości sprzedaży (w tej grupie znajduje się Fabryka Wódek Gdańskich S.A.) oraz grupa producentów o malejącej żywotności rynkowej, która prawdopodobnie w najbliższym czasie będzie reprezentować wzrost zdolności do sprzedaży produktów i zajmowania nowych pozycji na rynku.
---
85 Rynki Alkoholowe nr 8 99 str.16
86 Rynki Alkoholowe nr 6 1997 str.16
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.