Istotną kwestią jest tutaj sposób
kalkulacji kosztów utrzymania w tranzycie, tzn., zmienne składowe jakie firma
powinna wziąć pod uwagę przy naliczaniu tych kosztów.
Wszystkie wymienione składniki
kosztowe obowiązują również przy naliczaniu kosztów utrzymania zapasów w
tranzycie. Mogą one być jednak równie traktowane ze względu na specyfikę
zapasu. Po pierwsze, koszty kapitałowe zapasów w tranzycie mogą pokrywać się z
kosztami kapitałowymi zapasów utrzymywanych w
magazynach, o ile zapas w tranzycie nie jest odpowiednio znaczący, co
sprawia, że również koszt kapitałowy jest dla formy znaczący. Po drugie, koszty
składowania zapasów w tranzycie są mało istotne w przypadku gdy firma -
dostawca (dystrybutor ) uwzględnia koszty wyposażenia, załadunek i składowanie w
cenie usług transportowych. Po trzecie podatki nie mają większego znaczenia w
kosztach obsługi zapasów w tranzycie w przeciwieństwie do ubezpieczeń, które są
niezwykle ważne i mogą stanowić dla firmy pokaźny wydatek Po czwarte, mniej
istotnym składnikiem kosztów utrzymania zapasów
w tranzycie są koszty ryzyka ze względu na stosunkowo krótki czas
dostaw.[1]
Utrzymanie
zapasów w tranzycie jest mniej kosztowne niż utrzymanie ich w magazynach. ale
firmy, dla których utrzymanie zapasów w tranzycie stanowi istotniejszy wydatek
powinny dokładnie sprawdzić wszystkie detale związane z tymi kosztami. [2]
[1] J.J. Coyle, E. J. Bardi,
C. J. Laugley Jr. Magagement...,op. cit. , s. 206
[2] zob. D. Kempny, Zapasy w
systemie logistycznym firmy, op. cit., s. 43
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.