Istotną
także grupę kosztów z punktu widzenia decyzji logistycznych stanowią koszty
wyczerpania zapasów. Są to koszty, które powstają z powodu braku zapasów
odpowiednich produktów w pożądanej ilości i w chwili, kiedy klient wyraża na
nie zapotrzebowanie. Występowanie tych kosztów w firmie jest sprzeczne z celami
zarządzania logistycznego w firmie.
1.
Zależnie od tego w jaki sposób firma jako sprzedawca
zapobiega wyczerpaniu się zapasów oraz jak reagują klienci w przypadku
niedotrzymania warunków umowy o dostawę i przez to obniżenie poziomu usług mogą
powstać jedne z dwóch poniższych kosztów:[1]
2.
Koszty z tytułu straconej sprzedaży bieżącej i
przyszłej,
3.
koszty realizacji opóźnionych dostaw (zaległych
zamówień).
Za koszty straconej sprzedaży można uznać nie zrealizowany zysk jak i
na tej, która nie będzie zrealizowana w przyszłości. “Z kosztami straconej
sprzedaży bieżącej mamy do czynienia wtedy, gdy klient wycofa zamówienie na
dany produkt ze względu na braki odpowiednich zapasów w firmie.” [2]
Częste,
systematyczne niedobory zapasów i obniżenie poziomu obsługi klientów prowadzą
do utraty reputacji firmy jako dostawcy i strat
ze sprzedaży w przyszłości. Firma, która często dopuszcza powstawanie
niedoborów w swoich zapasach musi wziąć pod uwagę fakt, że w przyszłości klient
będzie starał się znaleźć produkt zastępczy, bądź też dokona zakupu w firmie
konkurencyjnej.
Konsekwencją
tego jest przejęcie przez konkurenta korzyści finansowych od firmy nie
dysponującej zapasem produktu wymaganego przez klienta. Koszty z tytułu
utraconej sprzedaży mogą ponosić głównie producenci i dystrybutorzy artykułów
wysoko substytucyjnych takich, jak: papierosy, alkohol, artykuły żywnościowe,
chemiczne, leki itp. Charakterystycznymi oznakami spadku rangi firmy są: zwroty
zamówień, stracona sprzedaż i straceni klienci. Rozmiary utraconej sprzedaży
określa się na podstawie wycofań
zamówień Trudniejsze jest natomiast oszacowanie strat z nie sprzedanych w
przyszłości produktów Do tego celu wykorzystuje się z reguły predykcję przyszłych zamiarów klientów.
Straty te rzadko wyrażane są w formie pieniężnej. Koszty realizacji opóźnionych
dostaw - “stanowią dodatkowy wydatek ponoszony przez firmę realizującą zaległe
zamówienia klientów.” [3]
Nie wycofanie zamówienia i zaakceptowanie przez klienta opóźnionej dostawy
chroni firmę przed negatywnymi skutkami niedoboru zapasów. Mimo wszystko
pociąga to za sobą dodatkowe koszty związane z realizacją na opóźnioną dostawę.
Przykładem takich towarów mogą być zaległych zamówień. Zaliczyć tu należy :
dodatkowe koszty biurowe i koszty sprzedaży, a także ponowne koszty transportu,
rozładunku itp. Odbiorcy przeważnie orientują się, które towary mogą być
opóźnione w dostawie i wielokrotnie ze względu na atrakcyjność towaru decydują
się zaczekać samochody, akcesoria itp. Zjawisko wyczerpania się zapasów dotyczy
także zapasów produkcyjnych (materiałów, półfabrykatów, części zamiennych). W
tym przypadku koszty niedoborów materiałów szacuje się na podstawie straconych
korzyści z tytułu nie wyprodukowania wyrobów gotowych. Firmy, które biorą pod
uwagę możliwość wyczerpania się zapasów będą utrzymywać zapas buforowy,
przeciwdziałający niepewności w popycie lub czasie dostawy. W tym przypadku
decyzja rozstrzygająca ten problem powinna być podjęta z jednej strony na podstawie
kształtowania się kosztów niedoboru zapasów, a z drugiej strony na podstawie
kosztów utrzymania zapasu bezpieczeństwa. Sprowadza się ona do ustalenia
optymalnej wielkości zapasu buforowego. Jego poziom jest optymalny, gdy
“koszty utrzymania dodatkowej jednostki zapasów są
równoważone przez przewidywane niedobory tej jednostki. Jest to poziom, który
minimalizuje łączne, roczne koszty
utrzymania zapasów i kosztów niedoborów” [4]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.