W celu dokonania wyboru współzależnego systemu transportu
materiałów i ludzi należy w pierwszej kolejności wymienić podstawowe a
zarazem istotne cechy każdego z przeanalizowanych poprzednio systemów.
Do zalet konwencjonalnego transportu kołowrotami zalicza
się:
–
efektywne i w miarę bezpieczne działanie nawet przy
dużych nachyleniach trasy transportowej,
–
przecietny koszt,
–
możliwość pokonywania poziomych średnich łuków trasy,
–
nie wymaganie przeładunku w czasie transportu.
Do wad zaliczyć można miedzy
innymi:
–
lepszą pracę w liniach prostych,
–
wymaganie fachowej i kwalifikowanej obsługi,
–
małą elastyczność,
–
potencjalnie mniejsze bezpieczeństwo,
–
niską prędkość transportowania,
–
nietolerowanie złych warunków podłożą (szczególnie
miękkich spągów),
–
wymaganie kompromisu przy współzależnym transporcie materiałów
i ludzi.
Kolejnym środkiem transportu
kopalnianego są lokomotywy ciągnące zestawy różnorodnych wagoników. Zalety tego
typu systemu transportu to nie wymaganie przeładunku w trakcie transportu, duża
szybkość, nie wymaganie kompromisu przy jednoczesnym transporcie materiałów i
ludzi, wysoka wydajność lokomotyw oraz łatwość kierowania zestawem
transportowym. Natomiast wadami są w szczególności: stosunkowo wysoki
koszt, problemy z manewrowaniem i wymijaniem, nietolerowanie złych warunków
podłożą, ewentualnie konieczność wymiany źródła zasilania w czasie pracy,
ograniczona przepustowość na pochyłościach 1:10.
Podstawowe znaczenie mogą mieć w
przyszłości pojazdy samobieżne dzięki swemu wszechstronnemu zastosowaniu.
Ich najważniejsze cechy charakterystyczne to:
–
wszechstronność transportowa, swobodne holowanie i
wyładunek,
–
nie wymaganie wysokich kwalifikacji od obsługi,
–
wysoka elastyczność,
–
stosunkowo wysokie bezpieczeństwo.
Ujemną stroną tego systemu transportu jest:
–
niewielka zdolność przewozowa ludzi,
–
wymaganie odpowiedniej jakości powierzchni podłoża,
–
wysokie koszty,
–
wymóg garażowania i posiadania specjalistycznych
urządzeń naprawczych,
–
mała zdolność operacyjna,
–
konieczność przeładunku w czasie transportu,
–
ograniczenie ładunkowe.
Powszechność zastosowania zapewniły sobie kolejki
jednoszynowe, głównie poprzez niezależność od innych systemów transportu,
średni koszt, transportowanie ładunków dochodzących do 18 T oraz łatwość
rozładunku i obsługi.
Do ich wad należy zaliczyć m.in.
brak zaleceń do przewozu ludzi oraz małą prędkość transportowania.
Do zalet transportu ludzi przenośnikami taśmowymi
wykorzystywanymi w oddziałach dla odstawy urobku zaliczyć można: transport
bez konieczności obsługi, niski koszt i niezawodność pracy oraz możliwość
transportu różnorodnych ładunków.
Wśród wad wymienia się zazwyczaj: działanie tylko w liniach
prostych, małą szybkość transportowania, zbyt częste zrywanie i ślizganie się
taśm. [8]
Uwzględniając przedstawioną ocenę
systemów transportu, dotychczasową statystykę i zalecenie bezpieczeństwa pracy,
wysunąć można następujące wnioski:
–
transport kołowrotami powinien być stosowany przy
dużych nachyleniach, prostoliniowowości i możliwie dużej długości tras
transportowych,
–
kolejka jednoszynowa podwieszana powinna być stosowana
wtedy, gdy warunki spągowe (podłoża) nie sprzyjają pracy innych systemów
transportowych,
–
transport szynowy (lokomotywami) jest wszechstronny,
lecz kosztowny i wymaga dobrych warunków spągowych,
–
pojazdy samobieżne są efektywne przy transporcie
materiałów i w przypadku dokonywania przebudów w różnorodnych miejscach
kopalni,
–
przenośniki taśmowe do transportu ludzi nie wymagają
wysokich nakładów przy ich obsłudze, szczególnie kiedy pełnią podwójną funkcję.
Dla odpowiedniego doboru formy
transportu ludzi i materiałów w szerokim zakresie warunków występujących na
dole kopalni, jak i zaprojektowanej infrastruktury poziomu i oddziału
wydobywczego uwzględniać należy czynniki określające maksymalne korzyści z
zastosowania danego wariantu, do których zaliczyć można:
–
czas transportu ludzi,
–
czas niezbędny do przetransportowania przeciętnej
ilości materiałów do miejsca docelowego,
–
pracochłonność przy transporcie materiałów i ludzi,
–
nakłady inwestycyjne, koszty utrzymywania środków i
trasy,
–
zużycie energii.
Tworzenie współzależnych systemów
transportu materiałów i ludzi w kopalniach węgla kamiennego ma przede
wszystkim znaczenie ekonomiczne, jednakże uzyskane korzyści nie mogą wiązać się
z pogorszeniem bezpieczeństwa pracy, czy też zwiększoną zawodnością procesów
górniczych. Istotne jest więc uzyskanie kompromisu w funkcjonowaniu
współzależnego systemu transportu materiałów i ludzi zorientowanego na
powszechność zastosowania (co najmniej w 90 %), efektywność i
bezpieczeństwo. Mimo, że występują w kopalni niezwykle duże ładunki, dla których
przetransportowania wymagane są specjalne urządzenia, to jednak przy
projektowaniu systemu transportu skupić się należy na takim wariancie, który
będzie powszechnie stosowany i na bieżąco oceniany. [8]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.