Tagi aktywne mają wbudowaną baterię i czerpią z niej energię potrzebną do transmisji danych. Ich zaletą jest duża odległość odczytu (w odpowiednich warunkach może sięgać nawet 100 m), wadą jest jak na razie jej wysoki koszt (kilkanaście dolarów).
Tagi pasywne energię do transmisji danych czerpią z czytnika – działają na zasadzie „fali odbitej”. Są dość tanie (kilkadziesiąt centów), ale mają niezbyt duży zasięg (do ok. 5 m). Istnieje jeszcze rozwiązanie pośrednie – są to tagi pasywne z zasilaniem bateryjnym. Bateria w nich używana jest tylko do zasilania procesora, dane wysyłane są tak jak w tagach pasywnych.
Technologia RFID to „krok milowy” w zarządzaniu łańcuchem dostaw i przepływem towarów w magazynie, chociaż jej zastosowanie wychodzi poza ramy logistyki i dotyczy w sumie całego przepływu informacji o produktach.
RFID stwarza zupełnie nową sytuację, w której to przedmiot sam automatycznie zgłasza się do systemu, a nie tak jak w przypadku kodów kreskowych informacja jest pobierana poprzez urządzenia odbiorcze. Ponadto, wadą rozwiązań opartych na kodach kreskowych jest to, iż w stosunku do każdej etykiety z kodem kreskowym konieczna jest przynajmniej jedna operacja odczytu, wymagająca bezpośredniej widoczności etykieta-skaner. Dlatego, nadal np. coroczne inwentaryzacje w magazynach pochłaniają mnóstwo czasu, wymagają bowiem opisania i „fizycznego”
sprawdzenia każdego produktu z osobna.
We wrześniu 2003 roku pracownicy Massachusetts Institute of Technology przedstawili nową generację radiowego systemu identyfikacji produktów, która w połączeniu ze standardem EPC Network, umożliwi uzyskanie pełnej informacji o produkcie w dowolnym miejscu świata.
Nie oznacza to jednak, że systemy RFID całkowicie zastąpią kody kreskowe – będą
one ich doskonałym uzupełnieniem i poszerzą dotychczasowe możliwości zarządzania
przepływem towarów.
ZASTOSOWANIE RFID
Jak nietrudno zgadnąć, elektroniczne znaczniki znajdą najwięcej klientów w sektorze logistycznym, nadzorowaniu procesów produkcyjnych (stan realizacji zleceń, przepływy surowców, wyrobów i półfabrykatów), kontrola stanów magazynowych, przyjęcia, dostawy towarów, itp. Rozwiązania oparte o technologię RFID umożliwiają automatyzację procesów biznesowych – dane pozyskane z nośników RFID zostają zintegrowane z aplikacjami ERP i WMS.Przykładowo, centra logistyczne bazujące na RFID mogą zapewnić natychmiastową, zdalną kontrolę stanów magazynowych, a dodatkowo wczytane informacje przesyłane są do systemu centralnego automatycznie, bez ingerencji człowieka. Cały proces przyjmowania i wydawania towaru można dowolnie zaprojektować i zautomatyzować, zakładając na przykład przy wjeździe do magazynu specjalne bramki z urządzeniami nadawczoodbiorczymi.
Pozwala to na oszczędności czasu, bo umożliwia rejestrację towarów bez rozpakowywania paczek.
Jednak technologia RFID znajduje swoje zastosowanie nie tylko w logistyce. Coraz częściej interesują się nią takie instytucje jak biblioteki i archiwa, gdzie wiele cennych dokumentów i książek co roku ginie na skutek błędów przy ich identyfikacji i inwentaryzacji.
CO TO JEST EPCglobal?
EPCglobal Inc. to organizacja, której głównym celem jest komercjalizacja i wprowadzenie w skali globalnej technologii opartej na Elektronicznym Kodzie Produktu (Electronic Product Code – EPC).Jednostką odpowiedzialną za rozwijanie zarówno całego systemu EPC jak i jego poszczególnych elementów jest Auto-Id Center, które mieści się w Massachusetts Institute of Technology. Organizacja ta współpracuje z laboratoriami wielu czołowych uniwersytetów, z ponad 100 firmami, które wspierają finansowo działalność Auto-Id jak i również z innymi organizacjami np. GS1.
Sieć EPCglobal łączy dwie technologie: identyfikacji poprzez częstotliwość radiową (RFID) oraz Internetu, dzięki któremu produkt zaopatrzony w Tag jest widoczny w całym łańcuchu dostaw w czasie rzeczywistym (na potwierdzenie faktu jak ogromne ma to znaczenie warto wspomnieć, że 40% wszystkich towarów ginie gdzieś w łańcuchu dostaw – system RFID nie dopuszcza do takich nadużyć).
Dzięki sieci EPC wszystkie firmy biorące udział w projektach będą miały dostęp do otwartych globalnych standardów, a sieć Internet zapewni im dostęp do informacji zapisanych na tagach.
Dla każdego produktu przypisany zostanie unikalny kod. W przyszłości nie będzie nawet konieczności bezpośredniego „widzenia i czytania” tagu przez czytnik. Wszyscy partnerzy handlowi będą mogli w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem Internetu obserwować interesujący ich produkt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.