W wielu przypadkach kolej jest jedynym środkiem transportu zarówno towarowego, jak i pasażerskiego, jak np. kolej Transsyberyjska w Rosji.
Kolej w obecnym kształcie cechuje się dużym i szybkim postępem technicznym. W wielu państwach (Japonia, Francja) funkcjonują bądź mają być w najbliższym czasie otwarte linie kolejowe, po których kursować będą szybkobieżne pociągi, osiągające 250 i więcej kilometrów. W efekcie skróci to wydatnie czas podróży czy przewozu towaru, a co za tym idzie, większy atrakcyjność tego środka transportu.
Transport kolejowy, szczególnie w zakresie transportu towarowego ma duże znaczenie, przede wszystkim ze względu na jego duże możliwości przewozowe. Średnio w pociągu towarowym można przewieźć około 1000 ton ładunku, jest to znaczna ilość, której praktycznie nie dałoby się przewieźć transportem samochodowym w normalnych warunkach.
Tabela 1.
Kształtowanie się dynamiki i struktury przewozów ładunków i pracy przewozowej w
Polsce
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
1995
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
RODZAJE
TRANSPORTU
|
Rok poprzedni = 100
|
W odsetkach
|
||||||||||
TONY
|
||||||||||||
OGÓŁEM
|
102,8
|
100,3
|
101,5
|
96,6
|
97,8
|
101,4
|
97,7
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Transport kolejowy
|
104,9
|
99,2
|
101,5
|
90,9
|
90,5
|
100,2
|
89,1
|
16,3
|
15,2
|
14,1
|
13,9
|
12,7
|
Transport samochodowy
|
102,5
|
100,5
|
101,7
|
97,0
|
99,2
|
101,4
|
99,0
|
78,7
|
79,2
|
80,4
|
80,3
|
81,4
|
Transport lotniczy
|
112,8
|
129,5
|
126,8
|
91,5
|
88,7
|
96,0
|
94,5
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
Transport rurociągowy
|
96,9
|
106,0
|
96,1
|
119,9
|
105,2
|
103,5
|
102,2
|
2,4
|
3,0
|
3,2
|
3,3
|
3,4
|
Żegluga śródlądowa
|
92,0
|
96,7
|
103,8
|
100,4
|
89,4
|
124,5
|
98,3
|
0,7
|
0,7
|
0,6
|
0,8
|
0,8
|
Żegluga morska
|
112,3
|
98,8
|
99,1
|
99,5
|
89,7
|
100,1
|
98,5
|
1,9
|
1,9
|
1,7
|
1,7
|
1,7
|
TONOKILOMETRY
|
||||||||||||
OGÓŁEM
|
111,3
|
102,8
|
106,6
|
96,2
|
98,0
|
90,9
|
89,6
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Transport kolejowy
|
105,1
|
98,9
|
100,5
|
90,0
|
89,8
|
98,2
|
88,0
|
23,0
|
19,5
|
17,9
|
19,3
|
18,9
|
Transport samochodowy
|
112,9
|
110,4
|
112,7
|
109,2
|
101,3
|
103,4
|
102,1
|
17,0
|
22,0
|
22,7
|
25,8
|
29,4
|
Transport lotniczy
|
118,3
|
121,0
|
129,8
|
91,9
|
88,3
|
92,9
|
90,5
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
Transport rurociągowy
|
94,4
|
113,6
|
97,7
|
123,2
|
105,3
|
104,8
|
103,6
|
4,5
|
5,8
|
6,2
|
7,2
|
8,3
|
Żegluga
śródlądowa
|
110,5
|
97,2
|
109,3
|
118,2
|
93,5
|
114,1
|
107,7
|
0,3
|
0,3
|
0,3
|
0,4
|
0,5
|
Żegluga
morska
|
115,2
|
101,3
|
107,9
|
91,6
|
98,9
|
81,4
|
81,2
|
55,2
|
52,4
|
52,9
|
47,3
|
42,9
|
Źródło: D. Hahn, Tendencje rozwojowe zarządzania strategicznego, PWN,Warszawa 1993,
s. 30.
Wykres 1.
Przewozy ładunków transportem kolejowym
Źródło: Opracowanie własne na
podstawie Rocznik Statystyczny GUS 2005.
W Polsce istnieje na rynku kilku przewoźników kolejowych, wśród których największym są Polskie Koleje Państwowe, spółka Cargo.
Towarowy transport kolejowy służy do przewozu bardzo wielu towarów. We wcześniejszych latach, a także obecnie największy udział w kolejowych przewozach towarowych posiada węgiel kamienny, który stanowi prawie połowę ogółu przewożonych towarów. Przede wszystkim wysyłany jest on do elektrowni oraz portów, gdzie przeładowywany jest na statki. Poza tym, transportem kolejowym przewozi się także ropę naftową oraz jej pochodne, minerały czy rudy a także wyroby ze stali[1].
Tabela 2.
Przewozy ładunków transportem kolejowym wg grup ładunków w 2003 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE
|
Ogółem
|
W tym grupa PKP
|
|||||
tony w tys.
|
tono-kilometry w mln
|
średnia odległość przewozu 1 tony ładunku
w km
|
tony w tys.
|
tono-kilometry w mln
|
średnia odległość przewozu 1 tony ładunku
w km
|
||
W liczbach
bezwzględnych
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
O G Ó Ł E M
|
241 629
|
49 583,7
|
205
|
161 816
|
47 407,0
|
293
|
|
Węgiel kamienny
|
122 118
|
20 035,1
|
164
|
69 531
|
19 021,4
|
274
|
|
Węgiel brunatny i koks
|
8 232
|
1 895,1
|
230
|
8 147
|
1 885,4
|
231
|
|
Rudy
|
11 639
|
3 671,0
|
315
|
9 584
|
3 573,2
|
373
|
|
Kamienie, żwir i wapno
|
26 170
|
4 391,7
|
168
|
15 706
|
4 342,1
|
276
|
|
Piasek
|
6 581
|
431,0
|
65
|
838
|
236,1
|
282
|
|
Ropa i przetwory naftowe
|
11 226
|
3 392,8
|
302
|
10 640
|
3 197,3
|
300
|
|
Metale i wyroby z metali
|
12 198
|
3 088,2
|
253
|
12 014
|
3 076,5
|
256
|
|
Cegła
|
64
|
11,2
|
175
|
64
|
11,2
|
175
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cement
|
2 684
|
714,9
|
266
|
2 682
|
714,8
|
267
|
|
Nawozy sztuczne
|
4 068
|
1 439,4
|
354
|
4 003
|
1 406,1
|
351
|
|
Inne artykuły chemiczne
|
10 391
|
2 876,5
|
277
|
8 837
|
2 515,4
|
285
|
|
Zboże
|
731
|
210,1
|
287
|
731
|
210,2
|
288
|
|
Ziemniaki
|
64
|
2,2
|
35
|
64
|
2,2
|
35
|
|
Buraki cukrowe
|
392
|
80,5
|
205
|
392
|
80,5
|
205
|
|
Inne płody i przetwory rolne
|
1 553
|
483,9
|
312
|
1 546
|
483,7
|
313
|
|
Drewno i wyroby z drewna
|
3 756
|
1 143,9
|
305
|
3 750
|
1 143,7
|
305
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pozostałe ładunki
|
19 762
|
5 716,2
|
289
|
13 287
|
5 507,2
|
414
|
Źródło: J. Klee, B. Turks,
Marketing-Logistyka,
Dusseldorf, 1970, s. 69.
Obecnie w
transporcie kolejowym dominują linie zelektryfikowane, które przynoszą wiele
korzyści. Przede wszystkim należy tu wymienić[2]:
- zwiększenie szybkości uzyskiwanej przez pociągi w stosunku do linii nie zelektryfikowanych,
- poprawia się poziom przepustowości tras kolejowych,
- ogranicza ilość energii, która jest wykorzystywana.
[1] J. Klee, B. Turks,
Marketing-Logistyka,
Dusseldorf, 1970, s. 69.
[2] J.
Jastrzębska, Polski transport kolejowy w procesie integracji z Unią Europejską,
Warszawa 2001, s. 32.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.