czwartek, 5 grudnia 2019

Znaczenie towarowego transportu kolejowego w gospodarce i społeczeństwie

Od momentu pojawienia się kolei w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości nabrała ona istotnego znaczenia w systemie transportowym większość państw świata. Przede wszystkim kolej pozwala na oszczędne przesyłanie znacznych ilości towarów nawet na dalekie odległości. Podobna sytuacja odnosi się również do przewozów pasażerskich, gdzie pasażerowie mogą wygodnie podróżować za rozsądne kwoty nawet na dalekie odległości. 

W wielu przypadkach kolej jest jedynym środkiem transportu zarówno towarowego, jak i pasażerskiego, jak np. kolej Transsyberyjska w Rosji. 

Kolej w obecnym kształcie cechuje się dużym i szybkim postępem technicznym. W wielu państwach (Japonia, Francja) funkcjonują bądź mają być w najbliższym czasie otwarte linie kolejowe, po których kursować będą szybkobieżne pociągi, osiągające 250 i więcej kilometrów. W efekcie skróci to wydatnie czas podróży czy przewozu towaru, a co za tym idzie, większy atrakcyjność tego środka transportu.
Transport kolejowy, szczególnie w zakresie transportu towarowego ma duże znaczenie, przede wszystkim ze względu na jego duże możliwości przewozowe. Średnio w pociągu towarowym można przewieźć około 1000 ton ładunku, jest to znaczna ilość, której praktycznie nie dałoby się przewieźć transportem samochodowym w normalnych warunkach.

Tabela 1. Kształtowanie się dynamiki i struktury przewozów ładunków i pracy przewozowej w Polsce

1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
1995
1998
1999
2000
2001
RODZAJE
TRANSPORTU
Rok poprzedni = 100
W odsetkach
TONY
OGÓŁEM
102,8
100,3
101,5
96,6
97,8
101,4
97,7
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Transport kolejowy
104,9
99,2
101,5
90,9
90,5
100,2
89,1
16,3
15,2
14,1
13,9
12,7
Transport samochodowy
102,5
100,5
101,7
97,0
99,2
101,4
99,0
78,7
79,2
80,4
80,3
81,4
Transport lotniczy
112,8
129,5
126,8
91,5
88,7
96,0
94,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Transport rurociągowy
96,9
106,0
96,1
119,9
105,2
103,5
102,2
2,4
3,0
3,2
3,3
3,4
Żegluga śródlądowa
92,0
96,7
103,8
100,4
89,4
124,5
98,3
0,7
0,7
0,6
0,8
0,8
Żegluga morska
112,3
98,8
99,1
99,5
89,7
100,1
98,5
1,9
1,9
1,7
1,7
1,7
TONOKILOMETRY
OGÓŁEM
111,3
102,8
106,6
96,2
98,0
90,9
89,6
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Transport kolejowy
105,1
98,9
100,5
90,0
89,8
98,2
88,0
23,0
19,5
17,9
19,3
18,9
Transport samochodowy
112,9
110,4
112,7
109,2
101,3
103,4
102,1
17,0
22,0
22,7
25,8
29,4
Transport lotniczy
118,3
121,0
129,8
91,9
88,3
92,9
90,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Transport rurociągowy
94,4
113,6
97,7
123,2
105,3
104,8
103,6
4,5
5,8
6,2
7,2
8,3
Żegluga śródlądowa
110,5
97,2
109,3
118,2
93,5
114,1
107,7
0,3
0,3
0,3
0,4
0,5
Żegluga morska
115,2
101,3
107,9
91,6
98,9
81,4
81,2
55,2
52,4
52,9
47,3
42,9
Źródło: D. Hahn, Tendencje rozwojowe zarządzania strategicznego, PWN,Warszawa 1993, s. 30.

Z tych danych wynika, że udział transportu kolejowego w ogólnym transporcie w Polsce w połowie lat 90-tych ulegał znacznym wahaniom w zakresie ilości przewiezionych ton. Niestety, od roku 1996 zaobserwować można już tendencję spadkową, która utrzymuję się przez kilka kolejnych lat. W roku 2000 odnotowano ponowny wzrost zainteresowania transportem kolejowym, jednakże już rok później miało miejsce znaczne zmniejszenie ilości przewożonych towarów. W tym samym okresie na znaczeniu zyskiwał transport rurociągowy, który zwiększał ilość przesyłanych za jego pośrednictwem towarów. Jednakże nie tylko transport kolejowy w tym czasie tracił na znaczeniu. Praktycznie spadek w ilości przewożonych towarów w tonach odnotowały wszystkie rodzaje transportu. Również ze względu na przewóz liczono w tonokilometrach transport kolejowy od połowy lat 90-tych miał tendencję zniżkową.


Wykres 1. Przewozy ładunków transportem kolejowym
Źródło: Opracowanie własne na podstawie Rocznik Statystyczny GUS 2005.

W Polsce towarowy transport kolejowy odgrywał znacznie istotniejszą rolę w handlu i transporcie we wcześniejszych latach aniżeli dzisiaj. Obecnie jego udział uległ znacznemu zmniejszeniu. Towarowy transport kolejowy charakteryzuje przede wszystkim regularność przewozów, oraz, co już wspomniano, jednorazowy przewóz znacznej ilości ładunków. 

W Polsce istnieje na rynku kilku przewoźników kolejowych, wśród których największym są Polskie Koleje Państwowe, spółka Cargo. 

Towarowy transport kolejowy służy do przewozu bardzo wielu towarów. We wcześniejszych latach, a także obecnie największy udział w kolejowych przewozach towarowych posiada węgiel kamienny, który stanowi prawie połowę ogółu przewożonych towarów. Przede wszystkim wysyłany jest on do elektrowni oraz portów, gdzie przeładowywany jest na statki. Poza tym, transportem kolejowym przewozi się także ropę naftową oraz jej pochodne, minerały czy rudy a także wyroby ze stali[1].

Tabela 2. Przewozy ładunków transportem kolejowym wg grup ładunków w 2003 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE
Ogółem
W tym grupa PKP

tony w tys.
tono-kilometry w mln
średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w km
tony w tys.
tono-kilometry w mln
średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w km


W liczbach bezwzględnych

1
2
3
4
5
6
7

O G Ó Ł E M
241 629
49 583,7
205
161 816
47 407,0
293

Węgiel kamienny
122 118
20 035,1
164
69 531
19 021,4
274

Węgiel brunatny i koks
8 232
1 895,1
230
8 147
1 885,4
231

Rudy
11 639
3 671,0
315
9 584
3 573,2
373

Kamienie, żwir i wapno
26 170
4 391,7
168
15 706
4 342,1
276

Piasek
6 581
431,0
65
838
236,1
282

Ropa i przetwory naftowe
11 226
3 392,8
302
10 640
3 197,3
300

Metale i wyroby z metali
12 198
3 088,2
253
12 014
3 076,5
256

Cegła
64
11,2
175
64
11,2
175









Cement
2 684
714,9
266
2 682
714,8
267

Nawozy sztuczne
4 068
1 439,4
354
4 003
1 406,1
351

Inne artykuły chemiczne
10 391
2 876,5
277
8 837
2 515,4
285

Zboże
731
210,1
287
731
210,2
288

Ziemniaki
64
2,2
35
64
2,2
35

Buraki cukrowe
392
80,5
205
392
80,5
205

Inne płody i przetwory rolne
1 553
483,9
312
1 546
483,7
313

Drewno i wyroby z drewna
3 756
1 143,9
305
3 750
1 143,7
305









Pozostałe ładunki
19 762
5 716,2
289
13 287
5 507,2
414

Źródło: J. Klee, B. Turks,  Marketing-Logistyka, Dusseldorf, 1970, s. 69.

Obecnie w transporcie kolejowym dominują linie zelektryfikowane, które przynoszą wiele korzyści. Przede wszystkim należy tu wymienić[2]:
  • zwiększenie szybkości uzyskiwanej przez pociągi w stosunku do linii nie zelektryfikowanych,
  • poprawia się poziom przepustowości tras kolejowych,
  • ogranicza ilość energii, która jest wykorzystywana.


[1] J. Klee, B. Turks,  Marketing-Logistyka, Dusseldorf, 1970, s. 69.
[2] J. Jastrzębska, Polski transport kolejowy w procesie integracji z Unią Europejską, Warszawa 2001, s. 32.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie

 Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność i konkurencyjność rynkó...