wtorek, 9 czerwca 2020

Odbiór i przyjęcie towaru

Proces ten jest uzależniony od wielu czynników. Za monitorowanie i ciągłość zapasów odpowiedzialny jest dział zaopatrzenia. Pracownicy zajmujący się planowaniem dostaw wysyłają wcześniej do magazynu listę na której widnieją wszystkie odbiory do godziny 12.00 dnia następnego. Auta dostawców podstawiają się pod rampy rozładunkowe od godziny 6.00 do 10.00 oraz wieczorem od godziny 20.00 do 22.00. Specyficznym czasem dotyczącym dostaw jest okres wzmożonych zamówień trwający od kwietnia do końca października. Wtedy w celu odciążenia w ciągu dnia realizacji zamówień wprowadzona jest dodatkowa zmiana nocna, na której pracuje dwóch pracowników. Odpowiedzialni są oni jedynie za przyjęcie i zlokowanie towaru na regały, oraz za porządek na magazynie.

Każdy rozładowany towar jest składowany na magazynie w strefie kompletacji zamówień. Istotną sprawą jest zorganizowanie w magazynie odpowiednich stref, spełniających różne funkcje w procesie składowania towaru. Istotnym problemem w procesach składowania i manipulacji jest zaprojektowanie wykorzystania przestrzeni składowej.

Ilustracja 2. Widok na plac kompletacyjny i rampy podczas przyjęcia towaru


Źródło: Zdjęcie własne

Następnie upoważniony pracownik dokonuje kontroli jakościowej i ilościowej. Na specjalnie wydrukowanej specyfikacji

Odnotowana jest faktyczna ilość przyjętego towaru. Na tym formularzu umieszczona zostaje również data ważności. Pracownik przekazuje taką informację do biura. Następnie po weryfikacji i sprawdzeniu zgodności kierowca otrzymuje komplet dokumentów potwierdzających dostarczenie towaru. Wszelkie niezgodności które występują w tym procesie są natychmiast sprawdzane i uzgadniane z dostawcami.

W historii działalności firmy było kilka sposobów lokowania przyjętych dostaw. Większość z niech się nie sprawdziła, dlatego kierownictwo postanowiło pozostać przy najprostszym sposobie. Każdy rodzaj towaru ma przydzielone swoje miejsce "zerowe" w regałach. Są to lokacje typu Al, BI5 F42, Gdzie litera oznacza regał, a liczba kolejne miejsce (od 1 do max 45) [1]

Źródło: Projekt własny
 
Na każdej palecie Drukowana jest duża nazwa lokacji i przyklejana s przodu palety, tak aby była dobrze widoczna. Oczywiście niektóre miejsca przydzielone są do składowania konkretnego towaru ze względu na wagę i niewymiarowe gabaryty. Dodatkowym elementem usprawniającym sprawne wydawanie towaru jest ustalanie koloru kartek raz na ok. 2 miesiące. Czynność ta ma na celu poprawne wydawanie w pierwszej kolejności towarów przyjętych najwcześniej.

Odbiór i przyjęcie towaru to czynności w których najczęściej mamy do czynienia z różnymi wypadkami i uszkodzeniami towaru. Często zdarza się, że niektóre samochody nie są przystosowane do przewożenia niektórych towarów, bądź kierowcy nie pamiętają o odpowiednim zabezpieczeniu przesyłki* Zdarza się że przewoźnik ponosi koszty związane z uszkodzeniem całej partii. Taka dostawa nie jest wtedy rozładowana na magazynie ale wraca z powrotem do producenta, który decyduje o dalszym postępowaniu.

Ilustracja 5. Uszkodzenie towaru podczas transportu



[1] C. Skowronek, Logistyka w przedsiębiorstwie, Warszawa 2003, s. 152

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie

 Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność i konkurencyjność rynkó...