Czynność ta jest wykonywana już na dwa dni przed rozpoczęciem procesu liczenia. Cały towar znajdujący się na miejscach zerowych (przeznaczony do zbiórki towaru) musi być sprawdzony czy jest na właściwym miejscu, oraz ułożony równymi warstwami, w celu ułatwienia późniejszego zliczenia. Wszystkie pełne palety ulokowane na regałach muszą być sprawdzone czy towar znajdujący się na nich jest zgodny przyklejoną etykietą. Pracownicy muszą zadbać również o to aby naklejka na każdej palecie była dobrze widoczna.
2. Podział na komisje inwentaryzacyjne
Przed rozpoczęciem inwentaryzacji przeprowadzane jest zebranie. Podczas tego spotkania wyczytywane są składy komisji w skład której wchodzi przewodniczący, dwie osoby odpowiedzialne za liczenie, magazynier z uprawnieniami na wózki widłowe, oraz 2-3 osoby przeznaczone do pomocy. Na zebraniu wszyscy są zapoznawani z planem przebiegu inwentaryzacji oraz sposobem spisywania stanów na odpowiedni arkusz. Każda komisja wyposażona jest w kalkulatory, długopisy, odpowiednie arkusze, oraz sprzęt magazynowy (wózki wysokiego składu, pałeciaki, wózki jezdniowe).
3. Podział obowiązków i zakres materiałowy poszczególnych komisji
Każda komisja dostaje dokładny wykaz indeksów jakie się znajdują w przydzielonych im regałach. Na magazynie znajduje się 18 regałów. Jest 8 komisji, każda z nich przydzielona jest do 3 regałów.
Przewodniczący komisji jest odpowiedzialny za notowanie przeliczonego materiału, przez osoby do tego przeznaczone.
4. Pierwsze liczenie
Liczenie zaczyna się od zanotowania ilości towaru znajdującego się na samym dole w miejscach zerowych. Na każdy regał przeznaczony jest osobny arkusz.
Tabela 1. Formularz inwentaryzacyjny
Liczenie. |
Przewodniczący komisji: |
|||
REGAŁ |
||||
Indeks: |
miejsce/ilość |
pełne palety ilość: |
razem: |
|
1 |
KLT-PA-KU-#14 |
|||
2 |
KLT-PA-KU-350 |
|||
3 |
GAP-PB-230-900 |
|||
4 |
KAP-RG-SR-#10 |
|||
5 |
AKT-EL-BI-031 |
|||
6 |
UST-KO—031 |
*-3 sy .L |
||
7 |
PLT-IN-40-060-SZ |
|||
8 |
ppj_P(_B1-075 |
|
|
|
9 |
DAT-DE-CZ-031 |
|
|
|
10 |
UST-KO—031 |
|
|
|
|
|
ILOŚĆ: |
|
|
|
INDEKSY |
|
|
|
|
|
|
PODPISY CZŁONKÓW KOMISJI: |
|
5. Drugie liczenie
Po złożeniu przez komisję arkuszu inwentaryzacyjnego ze wszystkich przydzielonych regałów zostają przydzielone nowe regały, policzone już przez inną grupę. Drugie liczenie odbywa się w identyczny sposób jak pierwsze. Przyjęte jest, że dwie grupy sprawdzają po sobie na przemian i tak samo z kolejnymi. Na koniec tego procesu wszystkie raporty są zbierane i następuje przerwa dla grup.
6. Weryfikacja stanu i wprowadzenie danych do komputera
Dane z pierwszego liczenia wprowadzane są do systemu podczas drugiego liczenia, które wpisywane jest podczas przerwy przez informatyków. Po tych czynnościach zostaje sporządzona lista różnic inwentaryzacyjnych pomiędzy dwoma liczeniami. Są utworzone specjalne listy z indeksami towaru, oraz z nazwami regałów, służące do ponownego przeprowadzenia dodatkowego liczenia mającego na celu ustalenie prawidłowej liczby towaru. W tym momencie możemy porównać i wydrukować stan fizyczny magazynowanego asortymentu ze stanem systemowym. Przyjmowany jest pewien margines błędu. Towar którego ilość wychodzi poza granicę dozwolonego błędu wydrukowany jest na kolejnych arkuszach.
7. Liczenie kontrolne
To ostatni etap mający na celu zliczenie indeksów których stan faktyczny odbiega w dużym stopniu od tego jaki podaje nam system. Liczenie danego asortymentu odbywa się przez komisję na całym magazynie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.