1.
cykliczne,
2.
w tranzycie,
3.
bezpieczeństwa (buforowe),
4.
sezonowe,
5.
promocyjne,
6.
ryzyka,
7.
zbędne.
Pierwsza grupa zapasów
uwzględnia zapasy materiałów, części i produkcji zgromadzone w newralgicznych
punktach systemu logistycznego na styku poszczególnych ogniw łańcucha
logistycznego, aby uniezależnić od siebie poszczególne ogniwa. Zapasy te mógł
szybko i efektywnie odreagować na promocję rynkową lub zmiany cen produktów,
które firma zamierza “ciągnąć” kanałem zabezpieczają ogniwa łańcucha
logistycznego przed niedoborami, zatrzymaniem produkcji i spadkiem jej poziomu,
pozwalając kontynuować proces produkcyjny płynnie i rytmicznie.
Zapasy w tranzycie obejmują surowce, półprodukty, wyroby gotowe przemieszczane z magazynów firmy do hurtowni, lecz jeszcze nieodebrane w hurtowni, a także surowce w tzw. przepływie odbywającym się w procesie produkcyjnym oraz zapasy przenoszone z jednych wydziałów do drugich.
Zapasy buforowe przechowuje się w razie nieprzewidzianych wahań w
wielkości dostaw, czasie dostaw i zapotrzebowaniu. W momencie, gdy zamówienia
nie nadchodzą w oczekiwanym czasie, albo poziom zapotrzebowania jest niższy niż
oczekiwano, zapasy buforowe zmniejszają ryzyko braku zapasu i chronią firmę
przed niepewnością.Zapasy w tranzycie obejmują surowce, półprodukty, wyroby gotowe przemieszczane z magazynów firmy do hurtowni, lecz jeszcze nieodebrane w hurtowni, a także surowce w tzw. przepływie odbywającym się w procesie produkcyjnym oraz zapasy przenoszone z jednych wydziałów do drugich.
Zapasy promocyjne tworzone są po to, aby logistyczny system dystrybucyjnym oferując go klientom. Z tego też powodu firmy często gromadzą takie produkty, jak: telewizory, odzież, wyroby tytoniowe. Wiele akcji promocyjnych zawdzięcza swój sukces zdolności logistycznego systemu firmy do zarzucenia rynku dużą ilością produktów stosunkowo krótkim czasie.
Zapasy ryzyka stanowią ochronę firmy przed
wzrostem cen lub zabezpieczają dostępność materiałów i wyrobów gotowych
niezbędnych w procesie wytwórczym. Przykładowo, firmy amerykańskie gromadzą
części i podzespoły pochodzące z firm dostawczych położonych w Korei, Japonii,
Signapurze. Właściwy zapas zabezpiecza firmy przed ryzykiem związanym z brakiem
dostawy czy np. nagłą zmianą taryf, kontyngentami importowymi.
[1] D. Kempny, op. cit.,., s. 17-19.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.