Obecnie transport lotniczy to prężnie rozwijająca się część
nowoczesnego frachtu. Biorąc pod uwagę lata po drugiej wojnie światowej ma on
tendencję rosnącą. Dokładając do tego jego niewątpliwą zaletę, tzn. szybkość
oraz coraz większy popyt na przesyłki „dom-dom” można stwierdzić, iż w ciągu
najbliższych lat jego znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej.
Przyczyniające się do wysokiego prestiżu tej gałęzi
transportu samoloty możemy podzielić na dwie grupy:
1.
Samoloty pasażerskie – to takie samoloty, dla których
głównym ładunkiem są pasażerowie i dlatego cały układ samolotu jest
przystosowany do tego, aby dostarczyć im maksymalnej wygody przy zachowaniu
odpowiednich warunków bezpieczeństwa lotu,
2.
Samoloty frachtowe – to takie, dla których głównym
ładunkiem jest przewożony towar lub inaczej „cargo lotnicze”. Są to różnego
rodzaju paczki, skrzynie, palety oraz kontenery, które na podstawie odrębnych
przepisów dopuszczono do przewozów drogą lotniczą. Samoloty latające na liniach
regularnych, tzn. takich które wyszczególniono w odpowiednich rozkładach lotów
mogą zabrać od kilkudziesięciu do sześciuset m3 objętości ładunku,
zaś w tonach od kilkuset kilogramów do stu ton. Zdarzają się jednak przypadki,
iż dany przedmiot nie kwalifikuje się jako fracht lotniczy, gdyż nie mieści się
w kadłubie samolotu. Alternatywą jest wtedy albo większy samolot, albo inny
transport, np. morski, który posiada pod tym względem większe możliwości.
W przewozach lotniczych występuje
kilka rodzajów stawek:
1.
Normalne – dzielą się one na stawki podstawowe dla
przesyłek poniżej 45 kg oraz na ilościowe dla przesyłek powyżej
45 kg,
2.
Ulgowe – przyznawane agentom IATA – spedytorom,
3.
Klasyfikacyjne – określają zasady stosowania stawek
wyższych lub niższych niż normalne.
Stawki wyższe niż normalne stosuje się w następujących przypadkach:
Stawki wyższe niż normalne stosuje się w następujących przypadkach:
a) przewozy rzeczy
wartościowych,
b) przewozy zwłok i prochów ludzkich,
c) przewozy towarów łatwo
psujących się.
4.
Ładunkowe – bez względu na ilość towaru; ceną wyjściową
jest cena palety lub kontenera lotniczego.
IATA –
Międzynarodowa organizacja skupiająca przewoźników i agentów lotniczych
opracowała wyżej wymienione stawki na podstawie kosztów działania średniej
wielkości towarzystwa lotniczego. Wartości tych stawek oraz przepisy są
aktualizowane i publikowane kilka razy w roku w dwóch periodykach:
1.
Air Cargo Tariff – cennik stawek za przewozy lotnicze,
Air Cargo Rules – zbiór przepisów lotniczych. [5]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.