Przykład zastosowania
analizowanego modelu wyboru gałęzi transportu znajduje się w tabeli 2. Podstawę
porównania stanowią dwa warianty przewozu:
przewóz samochodowy całopojazdowy
oraz kolejowy całowagonowy.
Przyjęte w rachunku
szacunki mają subiektywny charakter i mają służyć jedynie ilustracji problemu.
P = 2.000.000 kg
C
= 5 $ / kg
i
= 30 %
Zs
= 100 $
Zk
= 200 $ (łącznie z kosztami załadunku i wyładunku)
ss = 5,5 $ / 100 kg
sk = 2 $ /100 kg
Qs
= 24.000 kg (minimalna wielkość przesyłki całosamochodowej)
Qk
= 40.000 kg (minimalna wielkość przesyłki całowagonowej)
ts
= 5 dni / 365 dni
tk
= 12 dni / 365 dni
Często zdarza się, że przewoźnicy
przedstawiają swe usługi za pomocą cech nie dających się wymierzyć i trudnych
do jednoznacznego zdefiniowania. Wiele z tych niemierzalnych cech staje
się podstawą podejmowania decyzji w wyborze przewoźnika. Warto przy tym
podkreślić, iż wysoka jakość oferowanych usług jest często oceniana lepiej niż
niska cena, acz przewaga przewoźnika wynikająca z wyższej jakości
oferowanych usług zmniejsza się z reguły wraz ze wzrostem konkurencji.
Ocena ofert usług proponowanych na rynku przez różnych
przewoźników sprowadza się najczęściej do:
zdefiniowania istotnych cech usług,
którymi jest zainteresowany klient, porównania ofert różnych przewoźników oraz
wyboru konkretnego z nich. Relatywne znaczenie specyficznych czynników wyboru
może być różne w przypadku indywidualnych klientów. [1]
Tabela 2: Wpływ wyboru gałęzi transportu na koszty
logistyczne
|
||
Rodzaj kosztu
|
Samochód
|
Kolej
|
Koszty transportu:
Roczny
wolumen wagowy (100 kg) × stawka/100 kg
2.000.000 kg
= 20.000 × 100 kg
Samochód:
(20.000 × 5,5 $)
Kolej:
(20.000 × 2 $)
|
110.000 $
|
40.000 $
|
Koszty zapasów
in-transit:
Roczny
wolumen wagowy (kg) × wartość 1 kg × roczny wskaźnik kosztów
utrzymywania zapasów × czas towarów w drodze (ułamek 365 dni)
·
Czas towarów w drodze:
Samochód:
(5/365) = 0,0137
Kolej:
(12/365) = 0,0329
|
|
|
·
Koszt utrzymywania zapasów
in-transit:
Roczne koszty utrzymywania zapasów =
2.000.000 × 5 $ × 30 %/rok
Samochód:
(3.000.000 × 0,0137) =
Kolej:
(3.000.000 × 0,0329) =
|
41.000 $
|
98.700
$
|
Roczne koszty składania i
realizacji zamówień:
Liczba
dostaw × koszt
Samochód:
(2.000.000 kg / 24.000 kg) × 100 $ =
Kolej:
(2.000.000 kg / 40.000 kg) × 200 $ =
|
8.333
$
|
10.000
$
|
Zapasy:
·
Zapas cykliczny:
Ładowność pojazdu (lub wielkość zamówienia) / 2
× wartość / 1 kg × roczny wskaźnik kosztów utrzymywania
zapasów
Samochód:
(24.000 kg / 2) × 5 $ × 30 % =
Kolej:
(40.000 kg / 2) × 5 $ × 30 % =
|
18.000
$
|
30.000
$
|
·
Zapas
bezpieczeństwa:
Roczny wolumen wagowy (kg) × wartość 1 kg × roczny wskaźnik
kosztów utrzymywania zapasów × liczba dni objętych zapasem (ułamek 365
dni)
Liczba dni objętych
zapasem:
Samochód:
3 dni = 0,0082
Kolej:
6 dni = 0,0164
Zapas bezpieczeństwa:
Samochód:
3.000.000 $ × 0,0082 =
Kolej:
3.000.000 $ × 0,0164 =
|
24.600 $
|
49.200
$
|
Łączne koszty:
|
202.033 $
|
227.900 $
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.