Transport materiałów i ludzi na dole kopalni ma niezwykle
istotne znaczenie dla prawidłowej, bezpiecznej i efektywnej realizacji
określonych robót górniczych (np. pędzenie i utrzymanie różnorodnych wyrobisk
korytarzowych, postęp wyrobisk ścianowych). Przy wyborze określonego systemu
transportu ważny jest fakt, że stosuje się projekt transportu dla wcześniej
zatwierdzonych projektów robót udostępniających i eksploatacyjnych, są one już
bowiem zlokalizowane przestrzennie z naniesionymi planami wykonawstwa wyrobisk
chodnikowych.
Z tego też względu planowanie
systemu transportu przeprowadzić należy znacznie wcześniej. Zanim więc ustali
się konkretne przedsięwzięcia (roboty) górnicze, powinien być rozważony problem
wpływu planowanego systemu transportu na całą infrastrukturę podziemną. Jeśli
system transportu mógłby być projektowany po wykonaniu określonych wyrobisk
korytarzowych, zmiana przekroju wyrobiska lub dodatkowe wydrążenie pewnych
odcinków chodników powinno być zaakceptowane, ponieważ dodatkowe prace mogą
okazać się opłacalne dzięki zadowalającemu systemowi transportu.
Dotychczasowe doświadczenia z pracy systemów transportu w
kopalniach węgla kamiennego wykazują, że:
- systemy angażujące znaczną liczbę pracowników stwarzają wysokie ryzyko wypadkowości (najczęściej wypadki spowodowane są m.in. przez zerwanie się wozów w wyrobiskach pochyłych, zawodność urządzeń blokujących, wykolejanie się wozów). System transportu zaprojektowany odpowiednio do występującej infrastruktury górniczej, oparty na wysokiej niezawodności i jakości sprzętu oraz kwalifikacjach ludzi, zwiększa wydajność i bezpieczeństwo pracy,
- niższe ryzyko wypadku występuje w transporcie ludzi przy większej liczbie regularnie przewożonych osób,
- w systemie transportu materiałów występuje trend poszukiwania systemów transportu z minimalną obsługą – długofalowo bez udziału pracowników. W razie udziału pracowników transportowych zaleca się, aby obsługiwali oni pojazdy transportujące ładunki i poruszali się nimi.
Wydajność i bezpieczeństwo pracy
systemów transportu są ze sobą ściśle powiązane. Aby nie kolidowały ze sobą,
należy w sposób planowy określić minimalne obłożenie i wielkość (ilość)
transportowanych dóbr.
Wymagana jest więc dokładna ocena
ładunku materiału kierowanego do każdego punktu docelowego (tygodniowo,
dziennie lub na jednej zmianie) wybranego sposobu opakowania i przewidzianych
sposobów składowania w czasie transportu lub w miejscu zużycia ładunku.
Podobnie uwzględnić należy ładunki ponad normę, wynikłe z montażu, awarii,
ratowania sprzętu – zarówno pod względem ciężaru, jak i gabarytów i liczby
pojedynczych jednostek ładunku.
W odniesieniu do przewożonych osób
musi być dokładnie określona ich liczba w stosunku do liczby punktów
docelowych z uwzględnieniem również transportu w czasie zmiany lub
nieprzewidzianego.
Racjonalnym rozwiązaniem wydaje się być stworzenie
takiego systemu, który będzie się opierał w określonych warunkach na jednej
formie transportu, np. pojazdy samobieżne czy też kolejka jednoszynowa
tylko dla materiałów, zaś wózki i przenośniki tylko dla ludzi. Jednakże
przyjmując tę samą formę transportu zarówno dla ludzi, jak i dla materiałów,
uzyskamy znaczne oszczędności finansowe, elastyczność pracy, unikniemy
dodatkowych punktów parkowania czy też składowisk materiałów. O tym, czy
transport materiałów i ludzi ma się odbywać w jednym systemie, tzn. od
podszybia do punktu docelowego, czy też celowe będzie ich rozdzielenie,
decydować mogą w znacznym stopniu takie wielkości jak: liczba stacji (miejsc) docelowych,
odległości, prędkość systemu oraz warunki pracy głównej linii i podsystemów w
poszczególnych chodnikach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.