Logistyka jest w coraz większym stopniu powiązana także z
transportem kombinowanym. Działanie takie wymaga jednak koordynacji między
poszczególnymi przewoźnikami, co w obecnych warunkach dużej konkurencji na
rynku nabiera szczególnego znaczenia. „Wynika to bowiem z faktu, iż symptomem
nowoczesności transportu nie jest określona technologia, lecz spójność łańcucha
transportowego, co odnieść można szczególnie do transportu kombinowanego”.
Kluczową zatem sprawą jest właściwa organizacja. Działalność w transporcie
kombinowanym można podzielić na trzy grupy:
1.
Usługi przewozowe realizowane między punktami odbioru i
nadania.
2.
Złożone przewozy realizowane przez przedsiębiorstwo
transportowo-spedycyjne.
3.
Czynności dodatkowe jak np. doradztwo, informacja, itp.
Właściwą organizację w transporcie
kombinowanym można osiągnąć poprzez odpowiednie zintegrowanie systemów
informatycznych, sterowania a także stref handlowych i prawnych.
Istotą transportu kombinowanego jest „mocne zróżnicowanie
procesów i więzi zachodzących w całym łańcuchu przemieszczania”.
Przemieszczanie powoduje powstanie różnego rodzaju problemów, które trzeba
rozwiązać w sposób nie powodujący żadnych negatywnych efektów, które mogłyby
doprowadzić do zaniechania transportu czy też np. zagubienia towaru.
Do podstawowych systemów, które obejmują transport
kombinowany należą:
1.
Kontenerowy System Transportowy.
2.
System Huskepack do przewozu wymiennych nadwozi naczep
siodłowych oraz podsystem tzw. „ruchomej drogi”.
Przedsiębiorstwa, które realizują
transport kombinowany mają możliwość:
–
terminalizacji przewozów magistralnych na głównych
kierunkach potoków ładunkowych wszystkich gałęzi transportu,
–
modernizacji technicznej punktów nadania i przyjęcia
ładunku,
–
organizowania wewnętrznych systemów terminalowych w
różnych układach ciążenia przestrzennego,
–
wyposażenia terminali i magazynów w wysokoefektywne
urządzenia przeładunkowe i informatyczne.
Systemy przewozów kombinowanych są
mocna zróżnicowane i zależne od wielu czynników, zaś ich stan jest różny w
różnych krajach.
Wprowadzenie logistyki do transportu
kombinowanego spowodowało między innymi:
–
zwiększenie szybkości przepływu ładunków oraz
pełniejszą informację o ich położeniu,
–
racjonalizację przeładunków,
–
lepszą obsługę klientów oraz ulepszenie rozliczeń,
–
poprawę zarządzania.
Przewozy kombinowane dają
możliwość przyspieszenia procesu transportu, zależne jest to jednak od:
–
zastosowania sprawnych urządzeń do za- i wyładunku,
–
specjalizacji środków transportowych,
–
zastosowania nowoczesnych technologii transportu,
–
uregulowania przepisów prawnych oraz opracowania taryf
transportowych.
Transport kombinowany, inaczej
transport multimodalny, wymaga aby jedna osoba była odpowiedzialna za cały cykl
przewozowy i aby używano tylko jednego listu przewozowego.
Można stwierdzić, iż jest to gałąź transportu o dużej przyszłości
wymagająca wprowadzenia jednak pewnych rygorów, ale co ważniejsze kierowania
się zasadami logistyki. [6]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.