Istnienie konkurencji na rynku transportowym powoduje, że
swoboda działania przedsiębiorstw transportowych, dążących do obniżenia
nakładów związanych z zaspokojeniem potrzeb przewozowych jest dwustronnie
ograniczona. Z jednej strony nie mogą one żądać zbyt niskich cen, aby
poprzez dochody uzyskać pokrycie kosztów
własnych.
Z drugiej strony nie mogą one żądać
zbyt wysokich cen aby nie stracić zleceń na rzecz konkurentów z tej samej lub
innej gałęzi transportu.
Przechodząc do szczegółowego omówienia zarządzania
logistycznego na pierwszym miejscu należy spojrzeć na zarządzanie transportem,
z uwagi na to, że logistyka kierując się zasadą Just-in-Time, nie może stracić
z pola widzenia coraz doskonalszego przemieszczania, zarówno w zaopatrzeniu jak
i w czasie produkcji oraz dystrybucji. Transport stanowi główny składnik
wszelkich systemów logistycznych i wymaga starannego planowania, zarządzania i
kontrolowania, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym jak i zewnętrznym.
W warunkach ograniczeń dla prowadzenia konkurencji cenowej
część przedsiębiorstw transportowych zmierza do umocnienia swojej pozycji na rynku
koncentrując się na podwyższeniu cech jakościowych oferty usługowej. Chodzi
o wybór takiego sposobu postępowania, który stwarza największe szanse dla
uzyskania sukcesu komercyjnego.
Wnioski
1.
Rola jaką pełni zarządzanie logistyczne w
przedsiębiorstwie transportowym pozwala na bardziej efektywny i sprawny
przepływ towarów dzięki wykorzystaniu wszystkich możliwych środków dostępnych
na rynku transportowym.
2.
Dzięki sprawnemu procesowi planowania, realizowania i
kontrolowania możliwe jest szybsze dotarcie do klienta w celu zaspokojenia jego
potrzeb.
3.
Duży nacisk należy kłaść na ustalenie potrzeb oraz
wybór odpowiedniej gałęzi transportu, co pozwoli na uzyskanie znacznych
korzyści strategicznych, jakościowych oraz finansowych.
4.
Ważną sprawę stanowi dobór partnerów na Europejskim
rynku transportowym. Należy dostosować standardy swojej działalności do
standardów państw zachodnich, co przyczyni się do wzrostu skuteczności
zarządzania.
5.
Poprzez wykorzystanie środków transportowych wysokiej
klasy możliwa będzie poprawa stanu środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwa
na drogach.
6.
Podnoszenie kwalifikacji kadry poprzez wszelkiego
rodzaju szkolenia będzie wiązać się ze wzrostem profesjonalności obsługi
klienta.
7.
Rośnie znaczenie wprowadzania logistyki do transportu
kombinowanego, co wiąże się ze zwiększeniem szybkości przepływu ładunków,
racjonalizacją przeładunków, lepszą obsługą klientów oraz poprawą zarządzania.
8.
Zarządzanie transportem zajmuje szczególne miejsce w
zarządzaniu logistycznym w myśl zasady Just-in-Time, jest to związane z
przemieszczaniem zarówno w zaopatrzeniu jak i w czasie produkcji i dystrybucji.
9.
W planowaniu i koordynacji procesów transportowych,
szczególnie jeśli chodzi o przewozy konieczne jest branie pod uwagę
warunków jakim podlegają samochody w transporcie międzynarodowym.
Ważną sprawę stanowi dostrzeganie roli i znaczenie
zarządzania logistycznego w transporcie, nie tylko na polu organizacji
procesów transportowych, ale jako całokształtu procesów związanych z
nowoczesnym podejściem w zarządzaniu i finansach. Jest to podyktowane dużą
konkurencją na rynku transportowym, gdzie koniecznym staje się fakt takiego
pokierowania tymi procesami, aby zaspokoić jak najlepiej potrzeby klienta oraz
zapewnić firmie maksymalny zysk.Bibliografia
[1]
Abt S.: Zarządzanie logistyczne, TNOiK, Poznań 1996, str. 34-47, 56-67.
[2] Beier
J.F., Rutkowski K.: Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1993, str. 83-94.
[3] Sołtysik
M.: Podstawy zarządzania logistycznego,
„Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 5/95, str. 97-99.
„Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 5/95, str. 97-99.
[4] Mokryszczak
H.: Polityka transportowa Polski w
warunkach integracji z europejskim rynkiem transportowym,
„Logistyka” 4/95, str. 74-77.
„Logistyka” 4/95, str. 74-77.
[5] T. Szczepaniak (red.): Transport
międzynarodowy, PWE, Warszawa 1985,
rozdz. 3, str. 111-151.
rozdz. 3, str. 111-151.
[6] Dziadek
S.: Transport kombinowany a logistyka,
„Logistyka” 1/95, str. 64.
„Logistyka” 1/95, str. 64.
[7]
Rzymszkiewicz E.: Transportochłonność
w działalności logistycznej przedsiębiorstw,
„Logistyka” 2/95, str. 70-72.
„Logistyka” 2/95, str. 70-72.
[8]
Jaworski B.: Tworzenie
współzależnych systemów materiałów i ludzi w kopalniach węgla kamiennego, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 7-8/95, str. 167-170.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.