Spójna informacja - każdej organizacji powinno zależeć na utrzymaniu długotrwałych
relacji z klientem i dlatego też, jeżeli zamówienie klienta jest niemożliwe do
zrealizowania w obecnych standardach czasowych, kosztowych i jakościowych, to
klient musi o tym wiedzieć!
Jeżeli występują powyższe uwarunkowania, należy je bezwzględnie zakomunikować
możliwie najwcześniej klientom wewnętrznym (dział obsługi klienta, sprzedaż), a
informacja przekazywana do klienta zewnętrznego powinna być spójna. Oczywiście
przyjęte niestandardowe zobowiązania powinny być realizowane wg przyjętych
zobowiązań. Należy pamiętać, że klient z trudnością akceptuje niekorzystne dla
niego rozwiązania (zwiększenie czasu realizacji, kosztów, itp.), dlatego wewnątrz
organizacji takie zobowiązanie musi być sparametryzowane wg systemu WARTE,
czyli „wymierne, ambitne, realne, terminowe i efektywne”. Zlecenie indywidualne
nie może być drogą do wydłużenia realizacji, ponieważ na każdym etapie zakładany
jest za duży margines błędu. Należy skupić się na polepszeniu komunikacji i
ewentualnej konieczności wprowadzenia korekt. Kolejnym ważnym etapem w obsłudze
klienta jest obsługa personalna.
Przy najlepszych rozwiązaniach technicznych i organizacyjnych musi być
możliwy bezpośredni kontakt z pracownikiem pionu obsługi klienta
(konsultantem). Komunikacja z klientem jest obecnie kluczową zagadnieniem współpracy.
Również w tradycyjnie zorganizowanych firmach pracownicy działu obsługi klienta
spełniają bardzo ważną rolę.
Obecnie nie ma już administracji sprzedaży, a proces dotyczy profesjonalnego
zarządzania relacjami z klientem.
Od pracowników działu obsługi klienta wymagane są wysokie kompetencje zarówno
merytoryczne, jak również interpersonalne. Przekazywanie klientowi zewnętrznemu
błędnych i niewiarygodnych komunikatów lub przekazywanie jakichkolwiek
komunikatów w sposób nieakceptowany przez klienta może zaprzepaścić pracę dużego
zespołu wewnątrz organizacji. Z drugiej strony profesjonalnie obsługiwany
klient czuje się usatysfakcjonowany, a nakłady w sferę obsługi klienta są
znacznie tańsze Pracownicy działu obsługi klienta muszą umieć pracować w
zakresie od skrajnej empatii do skrajnej asertywności. Wielokrotnie również
muszą oni klientowi przekazywać informacje o odstępstwach od standardu, jak opóŹnienie,
brak kompletności, pomyłce w realizacji dostawy, czy problemach finansowych
uniemożliwiających realizację dostawy. Czyli mu-
szą być specjalnie przeszkoleni do pracy z trudnym klientem. Trzeba mieć silne
nerwy W systemie rekrutacji i szkoleń pracowników customer service występują
tzw. zadania stresujące. Potem następuje analiza zachowań w takich sytuacjach,
czyli np. podważanie ich kompetencji na pograniczu ubliżania, wprowadzanie
sytuacji trudnych dotyczących np. zmiany czy odwołania zamówienia, czy
wprowadzania do rozmowy elementu niekompetencji klienta. Klasycznym przykładem
jest powtarzanie słowa „nie rozumiem” lub „dlaczego”. Dlatego w doborze
pracowników działu obsługi klientów absolutnie najważniejsze są kompetencje,
ale równie ważne są predyspozycje. Czynnikiem, o którym wspomniałem wcześniej,
jest budowa relacji interpersonalnych. Na poziomie organizacji chodzi o
spotkania z klientami i są to z reguły spotkania z osobami decyzyjnymi, ale
zarządzających tylko cieszyć może fakt, że po pewnym okresie współpracy osoby
operacyjne zmieniają formę kontaktu na mniej oficjalną. Z punktu zarządzania
nie należy robić problemu, gdy niewielką część rozmowy biznesowej zajmą sprawy
prywatne z symbolicznym pytaniem o pogodę czy zdrowie. W ten sposób budowane są
relacje w oparciu o regułę wzajemności. Musi ona być realizowana w dwie strony.
Efektem końcowym jest fakt, że współpraca realizowana jest z pewną dopuszczalną
elastycznością. Najważniejsze, że później ma to przełożenie na ogólną i
subiektywną ocenę współpracy. Jeżeli idzie to w parze z wymiernymi współczynnikami
oceny poziomu obsługi (np. tych dotyczących OTIF), to klient będzie na pewno
usatysfakcjonowany, a konsekwencją jest dalsza długoterminowa współpraca oparta
na kompromisach. Inwestycja w obsługę klienta jest na pewno znacznie tańsza niż
inwestycje promocyjno-sponsoringowe.
Oczywiście najważniejsze, aby temu towarzyszyły właściwa polityka firmy obejmująca
wymagane zmiany organizacyjne i kulturowe.
prace magisterskie, prace licencjackie, prace dyplomowe z zakresu logistyki, transportu i spedycji
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie
Wykorzystanie infrastruktury logistycznej w Polsce i w Europie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność i konkurencyjność rynkó...
-
Jako zapasy należy rozumieć zasoby rzeczowych (materialnych) środków obrotowych gromadzonych w jednostce gospodarczej w celu zapewniania ci...
-
Przez odpowiedzialność materialną pracowników magazynowych rozumiemy określony wymiar konsekwencji materialnych ponoszonych przez pracownikó...
-
Magazyn firmy Selena S.A. jest magazynem kompletacyjnym z towarami z dziedziny chemii budowlanej. Obserwuje się w nim szereg procesów logist...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.